Death is terrifying because it is so ordinary. It happens all the time.

De dood is wat bij me nooit zal wennen. Of beter, mensen overdragen aan de dood. Mensen uit m’n persoonlijke omgeving noch anderen. Het maakt me plots onzeker over het leven en ik voel me meer dan schuldig omdat ik zus of zo tegen x en y gedaan heb. Terwijl dat eigenlijk compleet losstaat van de dood. Toen ik vandaag tot de conclusie kwam dat de wereld de afgelopen twee dagen 3 bekende en minder bekende mensen armer was, was ik eigenlijk helemaal ondersteboven. Afgestudeerd of niet, ik stond meteen met m’n voeten aan de grond. Omdat de woorden me even tekort schieten, neem ik de woorden van een ander. Herman de Coninck, één van mijn favoriete dichters, schreef ooit dit:

‘Slaap maar,’ zeg ik
tegen een dochter die allang slaapt
en daar wakker van wordt.

Het onweert. Misschien wil ik wel
dat zij bang is, dan kan ik vader zijn.
Maar ik kan niets anders dan samen met haar
niets kunnen.

Zoals woorden. De dingen gebeuren.
Zonder woorden zouden ze ook gebeuren.
Maar dan zonder woorden.

Een gedachte over “Death is terrifying because it is so ordinary. It happens all the time.

Laat van je horen.

