It gets better.

Ik heb er nooit echt veel moeite mee gehad om kleur te bekennen. Als het politieke verkiezingen zijn en ze stellen me de vraag: ‘En op wie stemde je?’, zal ik daar niet geheimzinnig over doen… Hoewel, in eerste instantie misschien toch een beetje geheimzinnig, maar als je me juist weet aan te pakken, krijg je het er wel uit… Ook tijdens de lessen Zedenleer of Moraal was het nooit een probleem om voor mijn mening uit te komen, waarom zou het ook? Het is toch de bedoeling dat je hier op aarde een eigen mening ontwikkelt? Soms denk ik dat mensen die hun mening niet willen geven, geen mening hebben of er niet volledig achterstaan… Al zal dat wel een beetje kort door de bocht zijn, maar goed…

Wat die politieke zaken betreft is mijn land België wel fantastisch bezig, al zeg ik het zelf (en ja, da’s mijn immer sarcastische mening!). We halen het wereldnieuws. Niet omdat we op een halve week een regering bij elkaar kregen en het land  nu probleemloos wordt bestuurd en dat de linker- en de rechterhelft van ons land nu in complete harmonie leven, zoals Plato het wil. Neen, omdat we na wéken en zelfs máánden nog steeds muurvast zitten omdat de één niet met de ander wil praten, omdat 100 euro niet hetzelfde is als 99 euro, omdat de één uit Wallonië komt en de andere van aan de kust, … Kortom, omdat ze allemaal bang zijn voor hun eigen centjes en hun eigen postje… Als ik in het weekend niet naar m’n werk ga, zal ik ook geen centjes op mijn bankrekening zien. Als die politici maar wat lopen te vitten in de Wetstraat en voor de rest maar wat touwtrekken, gaan ze ’s avonds lekker slapen en rinkelt de kassa… Want hun loon voor 2011 ligt nu al klaar en ze hebben nog niet de kleinste klap uitgevoerd… En net als je denkt dat we het officiële dieptepunt hebben bereikt, bereiken we Amerika… Niet omdat Kim Clijsters weer één of andere match gewonnen heeft, neen, omdat Bart de Wever het ook nog even nodig vond om Leuke Bart te gaan spelen in een TV-quiz… Belgium, twelve points! En zo winnen we het Eurovisie-afgangfestival

Maar goed, ik was in de eerste plaats niet van plan om hier over politiek te neuten, maar om die ene bekende man van die TV-quiz te citeren waar ik het net over had: ‘Het is gebeurd.’

Maar, het ging hier dus over mening geven en er voor uitkomen… Ik kwam laatst in een tijdschrift iets tegen wat al evenveel commotie teweeg brengt: homoseksualiteit. En waarom ook? Ik zal weer even kleur bekennen… Mijn zus is getrouwd met een zus en ja, in het begin vond ik het ook niet leuk om met drie vrouwen, waarvan twee klefdoend, in de winkel te lopen, maar het ging over, het was de eerste schok, zeg maar… En neen, ik was er niet tegen, helemaal niet, maar als het dan zo plots niet meer ver van mijn bed is, is het toch nog even anders… Mijn beste vriend heeft van hetzelfde laken een broek, of moet ik zeggen rokje? En als kers op de taart, ben ik er zelf van overtuigd dat iedereen biseksueel is… Maar dus, voor alle mensen die samen met kleur bekennen over eender welk onderwerp: 12 points!

Laat van je horen.

