Als de kat van huis is, vallen de muizen dood in de kast.

(oorspronkelijk gepost op http://sellmyshoes.skynetblogs.be op 16 november 2008)

Mijn moeder zou naar Lyon gaan. Naar Lyon. Terwijl ik, die het ook echt wel verdien om naar Lyon te gaan, niet naar Lyon ga, omdat ik school…excuseer leerplichtig ben. Ja hallo, wordt het niet de hoogste tijd dat men een nieuwe wet formuleert? Ik bedoel… Ze moeten toch iets doen. In die wet zou dan bijvoorbeeld staan dat, wanneer men leerplichtig is, maar niet in staat is om degelijke punten te scoren, men het recht heeft om naar Lyon te gaan – op een onbepaald moment voor een onbepaalde tijd. Right?

Oké, ik dram door en ontspoor helemaal. Mea culpa. Maar ik was zo ontzettend jaloers op m’n moeder dat ik ze de dagen voor ze vertrok wel aardig op de zenuwen gewerkt heb. Natuurlijk niet letterlijk aardig, maar vrij onbewust. Ach. Maar goed, m’n moeder op reis en ik die alleen met m’n vader en m’n zus thuis blijf. Oh, het klinkt zo heerlijk want het klinkt als restaurant. Als m’n moeder enkele dagen het land uit is voor haar pleziertjes gaan wij meestal gewoon op restaurant eten – ja, mensen eten en als mensen niet (kunnen) koken is er geen eten. De enige oplossing die er dan is, is om andere mensen voor jou te laten koken en ze er voor te betalen terwijl jij gezellig-gezellig je benen onder tafel kan schuiven. Ja! Heerlijk! Ik begon stiekem te hopen dat mijn moeder nog een extra week wegbleef. Fuck mijn weegschaal! Nee. Ik zou niet heel deze webblog aangemaakt hebben als heel m’n leven liep als een trein. Mijn leven loopt als een trein, maar ontspoort regelmatig, daar komt het op neer. Ik was al aan het fantaseren over waar we overal zouden kunnen gaan eten en wat ik zou nemen. Ook even vermelden dat er overal een ober zou rondlopen waarbij hij er lekkerder uitzag dan het bord dat hij droeg. Maar goed, dat heb je niet van mij…

Nee. We gingen donderdagavond niet op restaurant en ik kon wel janken. Niet letterlijk maar ik heb mijn moeder wel stormweer gewenst. Ik keek een hele dag uit naar het feit dat we zouden gaan eten en ik heb het zelfs anderen verteld – wat ik anders niet makkelijk doe. En nee, we gingen niet op restaurant. Omdat m’n moeder, lief als ze is – right?- bloemkool had klaargemaakt voor ze vertrok. Ik hou van bloemkool, maar niet als zij in Lyon vertoeft. Het blijft doodgewone bloemkool. Maar goed, ik had nog vier dagen om heerlijke restaurants te bezoeken… Nee! Vrijdag gingen we bij m’n grootouders eten en zelfs slapen. Goderdegod, waarom? Wat is er zo speciaal aan friet en een bed waarbij ik met m’n hoofd naast een stutbalk lig, helemaal alleen. Ik moest helemaal alleen boven op hun appartement slapen terwijl zij – mijn vader, mijn zus, mijn grootvader en grootmoeder – beneden lagen. Bovendien is het appartement dringend aan vernieuwing toe omdat het dak naar beneden komt. Ja, letterlijk. Ik lag dus met m’n hoofd naast een ijzeren paal die er gruwelijk uitzag. Ik ben de hele nacht in de zelfde positie blijven liggen omdat ik me niet durfde veroeren. Ja, ik voelde me een moment verschrikkelijk. En ik kreeg bij m’n frietjes wel een overheerlijke camembertkroket maar ik wou alleen maar op restaurant… Ja!

Voor ik het weet zat ik in het meest heerlijke Italiaanse restaurant in de streek met een heerlijke gerecht voor m’n neus. Ik hoopte dat de bloemkool het veilig stelde, tussen het GFT-afval, ik hoopte dat m’n grootouders weer één of andere hilarische dialoog aan het voeren waren, ik hoopte dat m’n moeder nog een fijne tijd had in Lyon maar ik hoopte vooral dat het beschreven moment nog lang kon duren. Ja! Ik heb het langer laten duren, ik bestelde na mijn heerlijke schotel een Limoncello. Oh alsjeblieft, kan iemand een Limoncellosong maken? Dat kan na de Mojitosong toch niet zo onsterfelijk moeilijk zijn? Ik genoot met volle teugen van elke hap en daarna van elke slok. Want wie weet, eet ik vandaag gewoon weer een spiegelei.

Laat van je horen.

