Als je denkt alles onder controle te hebben, ga je gewoon niet hard genoeg.

(oorspronkelijk gepost op http://sellmyshoes.skynetblogs.be op 28 november 2008)

Als ik 3 dagen achter loop op mijn planning, als ik wéét dat ik al een volgeboekt weekend heb, als ik wéét dat ik zal moeten knokken de komende weken, zélfs dan kan ik zeer impulsief reageren. Of beter, vooral dan! Ik heb dit weekend m’n handen vol en zal voornamelijk tégen de klok moeten werken. Maar goed, zoals mijn naam klinkt, zal ik het als steeds ook waarmaken. Geen twijfel mogelijk! Hoewel… Ik zag een oproep naar de studenten toe. Ze zochten zwarte pieten. En aangezien de meesten ons wel weten hoe het Sinterklaasverhaal in elkaar zit… Ja, ik zag het papier hangen en werd zo blij als een klein kind, zo enthousiast als een animator en zo high als een hoofdanimator in spé. Ik kan soms gaan zweven bij de stomste dingen!

En ja, even later stonden we dan aan het bureau, nummers noterend, blikken uitwisselend onder het motto ‘dit kan alleen met jou’. Ja! Zondag is de dag, dat ik Zwarte Piet zal spelen naast de kindervriend der kindervrienden. De man met de lange baard en de mijter, jawél, Sinterklaas!

Het is, zoals gezegd, om te zweven. Maar dit blijft de aarde en de zwaartekracht verzwakt niet, hélaas. Ik zat al met mijn hoofd tussen kinderen en pakjes toen ik plots werd wakkergeschud. Waarom kan ik nu niet gewoon de rest van mijn leven dromen? Of is dat meer iets voor Doornroosje? Misschien moet ‘k me ook maar eens prikken aan een spinnend wiel. Maar goed, ik werd opgeschrikt – een wit karton met het schoollogo zwaaide heen en weer voor mijn oogkas. Het was geen uitnodiging. Het was ook geen cadeau. Het was mijn rapport. En god, ook al heb ik hard mijn best gedaan, het mocht niet zijn… Maar de Sint, die heeft mij natuurlijk een heel jaar hard zien werken. En als hij tegenwoordig bijziend geworden is, zal ik het hem zondag even influisteren! Lekker op een onbewaakt moment en impulsief! Want zo doen we het!

Laat van je horen.

