Het meisje met de oorbel.

(oorspronkelijk gepost op http://sellmyshoes.skynetblogs.be op 29 april 2009)

Hoewel ik gediplomeerd was in het met kinderen omgaan, was ik met haar nogal licht ontvlambaar. ‘Ze’ had een naam, zei m’n vader altijd. Maar ‘ze’ had ook een karakter, ééntje dat ondoordringbaar was, porieloos…

Ze was een professional in het verschijnen en verdwijnen. Verschijnen als ze iets nodig had en even vlug verdwijnen als ze het gekregen had. ‘Ze’ was de jongste, de laatste aan wie ze hun liefde konden geven. Liefde die ik soms, met een schutmuur om me heen met veel geweld afweerde. Liefde, waarvan ik niet eens wist of ik het wel wou…

Bij mij verscheen ze vaak, maar kreeg ze niet altijd de kans om meteen te verdwijnen. Ik zei soms haar meest gehate woord: nee. Bij haar moest het ‘nu en meteen’, bij mij meestal gepland en op voorhand geregeld… Ik barstte weer maar ’s uit m’n voegen. Ik zei nee, maar voor ik het wist werd ik beslopen langs drie kanten. ‘Ze’ had haar favoriete en meest sterke vrienden meegenomen. Haar vrienden konden me vanalles afnemen, dingen ontzeggen. Ze trokken de vloer weg onder mijn voeten. Ik zei het. Ik zei ja.

Ik stond er helemaal niet achter. En dat hebben ze geweten ook. Terwijl ik mezelf verschool in één van mijn favoriete werelden, de wereld van de literatuur, deed ik de oorbel uit m’n oor omdat het duwde in de achterkant van m’n oor. Terwijl ‘ze’ naast mijn bed haar wens in vervulling bracht en me probeerde te sussen met haar nutteloze mededelingen en vragen, liet ik me meeslepen in de wereld.

Enkele uren later stond ik in de bibliotheek. Ik voelde aan m’n linkeroor. Shit, de oorbel. De oorbel was links verdwenen, maar rechts zat ze er nog. De oorbel links lag thuis, woedend te wezen…

Laat van je horen.

