Ik wil deze nacht in de straten verdwalen..

(oorspronkelijk gepost op http://sellmyshoes.skynetblogs.be op 12 november 2008)

Meer dan eens per week zou ik m’n hele kleerkast leeghalen, alles in m’n rugzak proppen en de voordeur achter me dichttrekken – dan zou ik net als Wannes Van De Velde in de straten kunnen verdwalen en gecharmeerd zijn door de fijne cafeetjes, warme gloeden, gelach, plezier, … En toch doe ik het niet. Geld, heb ik, net zoals de stadszanger niet, maar wel lef – veel lef! Desalniettemin blijft die vraag prangen. Ik ga niet weg, waarom niet? Ik zou liegen als ik zei dat ik hier een gelukkig mens was, maar dat deed ik ook wanneer ik het tegendeel zei. Hmm. Ik blijf waar ik ben omdat ‘k de straat nog niet zou uitgehost zijn of Child Focus stond al aan de voordeur en al even snel bij mij…

Tot zover deze simplistische voorstelling van de wereld. Maar eigenlijk… Zoveel ongelijk heb ik nu ook weer niet. Hoeveel verhalen bestaan er niet over jonge knapen die in de vele jaren voor de 21e eeuw hun tranende moeder omhelsden en nooit meer terugkwamen. Waarom kan dat nu niet meer? Waarom kan ik niet gewoon thuiskomen wanneer ik wil en moet ik nu steeds thuis zijn voor de boze wolf uit zijn hol komt geslopen? Waarom moet ik elke keer opnieuw zorgen voor een compagnon tijdens het uitgaan?

Waarom kan ik niet gewoon in de straten verdwalen, deze nacht?

Laat van je horen.

