Over irrationale functies en opbeetplaatjes.

(oorspronkelijk gepost op http://sellmyshoes.skynetblogs.be op 5 september 2008)

Als ik naar de leeftijdsgenoten in mijn naaste omgeving kijk, moet ik waarschijnlijk de persoon zijn die al het vaakst de binnenkant van een ziekenhuis gezien heeft. Elke afdeling, waarvan anderen denken dat ze niet bestaan, moet ik waarschijnlijk gezien hebben. Zoals de afdeling ‘kaak’. Is het ooit in je opgekomen om ‘kaakkundige’ te worden. Allemaal even saai, dat wel. Witte muren met bruine houten leuningen waarvan geen mens weet waarvoor ze dienen.

Als ik dan niet aan de kant van de bruine nutteloze platen sta, dan zit ik wel aan de al even saaie binnenkant van een school. God, het moet saai zijn om deel uit te maken van het decor van een ziekenhuis of een school, niet? Als ik dan toch binnen de school moest blijven, was ik waarschijnlijk de krijtjesdoos. Vol kleurtjes, zo fleurig, iedereen zou van me houden. Toch? Vroeger, toen mensen met rare snorretjes zeiden wie deugde en wie niet – en ook nog een tijd daarna – hielden leraars van mij want zij zouden mij tegen stoute etters hun hoofden gekegeld hebben. Nu houden jonge kinderen van mij om mij stiekem te stelen en om elkaars boekentassen en jassen vol te tekenen. Oudere leerlingen houden dan weer van mij omdat ik met al mijn kleuren, het overzicht op het bord kan blijven bewaren, zoals in de les wiskunde bijvoorbeeld. Eindelijk een gevoel van voldoening…

En dan is er dat beeld, het beeld van een marginale leraar in mijn laatste jaar van de lagere school. Het beeld waarin hij doodleuk een wit krijtje uit de doos neemt. Het beeld waarin hij vervolgens een groot stuk van het schrijfstokje bijt en meedeelt aan zijn 12-jarige klas: ‘Dit is kalk, dit is gezond.’

Met die gedachte, ben ik plots weer blij, dat ik naar school kan. En als ik dan niet op school zit, kan je me steeds vinden op de ‘kaak’-afdeling! ‘Kan je even stevig knarsen jongedame?!’

Laat van je horen.

