Schoolgaande jeugd.

(oorspronkelijk gepost op http://sellmyshoes.skynetblogs.be op 4 september 2008)

Tot eergisterennamiddag dacht ik, dat ik bijzonder graag naar school ging.. Al jaren lang. Nee hoor, helemaal niet! Ik voel me oud, té oud om naar school te moeten. Opgepast, ik zou nog jaren kunnen verder studeren, maar helaas niet meer in het secundair onderwijs. Ik voel me er te matuur voor. Dit laatste moet waarschijnlijk bijzonder hoge-pieterig overkomen maar het is gewoon zo! Ik ben het beu om als zeventienjarige vrouw – en ja ik vind dat ik gerust zo genoemd kan worden – in een rijtje te lopen, hossend achter enkele vrouwelijke klasgenoten die minstens even volwassen zijn als ik. In mijn kielzog lopen dan de mannelijke klasgenoten waarvan enkel de hormonen een degelijke leeftijd bereikt hebben.

Tóch moet ik meegeven dat ik geboeider dan ooit, luister naar de leerkrachten. Daar waar ze anderen intimideren, intrigeren ze mij. Vanaf dit jaar vind ik het af en toe blijkbaar zelfs jammer als de bel klinkt, zeer vreemd… Misschien een teken van de maturiteit.

‘Maturiteit’: ik vind het zeer vreemd om hierover te praten en al even vreemd om over mezelf te zeggen dat ik te matuur ben voor school. In de eerste plaats omdat het voor sommige vrij hilarisch moet klinken om van een bijlange-nog-geen-twintiger te moeten horen hoe volwassen ze zich voelt etc.

Toch, blijf ik er bij.

Laat van je horen.

