Winter’s coming when the girls don’t wear bikinis any longer.

(oorspronkelijk gepost op http://sellmyshoes.skynetblogs.beop 11 oktober 2008)

Het is weer zover. Het minst geliefde seizoen van de vier komt er weer aan. In de winter heb ik het altijd of té koud, of té warm. En hoe hard ik ook m’n best doe om dit te vermijden, forget it… Het is ook het seizoen waarbij ik bij elke vraag of opmerking wil zeggen: ‘Ja, hallo? Het is wel w -i-n-t-e-r!’ Maar nee, iedereen lijkt het zo geweldig te vinden. Het is ook zo’n oneerlijk afgebeeld seizoen. Het is altijd fijn tijdens de winter. En er ligt altijd sneeuw. Ik heb nooit in mijn leven een film gezien waar er tijdens kerstmis géén sneeuw lag, of een kerstman wiens pakje minder rood was dan mijn nagellak. Kleine kinderen vinden het geweldig; men geve hen een wortel en bezem, en daar staat Nonkel Sneeuwman al. Vrouwen lopen door de winkelstraten met evenveel zakken van Zara en Tommy dan er maanden zijn, hun mond verstopt in de hoge kraag van hun warme jas. Dit lijkt opgeklopt. Of beter, dit ís opgeklopt. Tijdens de winter zou ik me de hele dag willen verbroederen met een pak lekkere spritskoeken en veel thee. Zoals ik water drink tijdens de zomer, drink ik thee tijdens de winter. Bij thee hoort suiker en bij spritskoeken horen kilo’s. Winter is such a no-no.

Geef mij maar zomer, dan heb ik weer een excuus om er zo gelukkig en luidruchtig bij te lopen, dan kan ik weer lekker gaan shoppen met plezier en niet zoals tijdens de winter, enkel omdat het moet. Dan kan ik weer terrasjes doen met vrienden en vriendinnen en ik hoef me niet te verantwoorden voor een mojito (veel beter dan thee) meer of minder (bestel een mojito in de winter en iedereen staart je aan) en god, je kan gewoon niet al te veel kleren aandoen. Dit is trouwens helemaal geen hookerlanguage. Ik loop liever in mijn short en een T-shirt met m’n bikini eronder dan dat mijn kleerkast schreeuwt om haar terug op te vullen en ik enkel kan terugschreeuwen dat ik alles dat in de kast lag, om m’n lijf gewikkeld heb. Bovendien, zou ik kunnen toevoegen, dat ik het zo al warm genoeg heb zónder me weer uit te kleden.

Kon ik de weergoden maar toeschreeuwen dat ze de cv-ketel het best opnieuw kunnen aansluiten en dat bevroren wijst op een temperatuur onder nul. Of zijn het soms ijsberen?

Laat van je horen.

