Yes, we gave it a try.

(oorspronkelijk gepost op http://sellmyshoes.skynetblogs.be op 20 februari 2009)

Ik word er allemaal zo ontzettend onzeker van. Net wanneer je ’s morgens in tijdsnood beseft dat je je wenkbrauwen dringend moet laten epileren, zeggen mensen uren erna dat je blik hen aanspreekt. Ik zou het dan zó graag als een compliment opvatten, maar iets in mijn hoofd laat het niet toe, waarna het compliment wegsmelt…

Doen mensen zulke acties opzettelijk? Hoe vaak ik dacht dat iets verschrikkelijk was. Mensen geven complimenten, maar ik heb echt het gevoel dat het soms niet meer is dan viseren, persoonlijk raken, ‘om te hebben’…

Ik geef mensen niet vaak complimenten. Waarom weet ik niet, maar ik denk dat het komt doordat ik de angst om de complimenten ken. Of misschien is dat gewoon een dolle insinuatie waar ik alleen last van heb. Zoals ik de enige ben die een bloedneus drie dagen op voorhand kan voelen aankomen. Of zoals ik de enige pink heb die ik twee keer moet strekken voor-ie dan ook echt gestrekt is…

Ik vergéét het ook gewoon, complimenten geven. Het hoéft voor mij ook niet, ik zal zelf wel bepalen wanneer m’n haar goed ligt of wanneer ik ‘het’ goed gedaan heb. Dat heet zelfvertrouwen, maar wordt vaak gezien als arrogantie, terwijl ik iemand ben met een flinke dosis zelfkritiek. Soms een overdosis zelfkritiek… Achteraf probeer ik het vergeten compliment dan goed te maken, met een smsje, een mailtje of een telefoontje. Maar dan komt het vaak gemaakt over, ongemeend, terwijl ik dan alleen probeer te zeggen dat ik het meende op het moment dat ik het niet zei… Dit is volgens mij een teken dat het voor mij niet hoeft, net zoals het niet hoeft om 3 maal een ‘x’ te vermelden na een smsje of een mailtje, da’s veel te elektronisch. Ik weet wie ik bemin en zij weten het, denk ik ook…

Laat van je horen.

