In een zonnig land als België.

Toen ik gisteren in de gutsende regen van mijn examen terugkeerde en mijn linnen broek en blazer me even lieten weten dat ze hier niet voor gemaakt waren door even de hele boel te absorberen, kon ik mijn hoofd wel tegen de vitrine van Domino’s Pizza aan de Rooseveltplaats bonken. Maar ik wou uiteraard de dagelijke glimlach van die heren niet kwijt, dus liep ik op mijn sandalen maar snoevend verder. Wat was in godsnaam het alternatief geweest? Examen gaan afleggen in een legergroen pak, waar de regen lekker van af druipt. ‘Mama, dat doe ik nooit aan, de mensen zullen denken…’ De mensen zouden inderdaad denken dat het er niet uitziet, maar ook dat ik de enige in heel Antwerpen ben die droog blijft. Maar Meneer Typ’Arrogantie zou ook gedacht hebben! Dit hield me gisteren bezig en al helemaal toen ik de blog op www.daarwaseens.nl las!

Spijt is wat de geit schijt. Want waar zat ik nu aan te denken? Je hebt toch altijd een paraplu bij, behalve als het regent. Je doet toch altijd je regenjas aan, in geval van – maar regenen doet het nooit. En budget voor een paraplu? Wat zei je? Dat ik niet kan investeren in zo’n ding. Waarom zou ik me ook in godsnaam blauw betalen aan zo’n ding. Je gebruikt het bijna nooit. Want dit land is toch uiterst zonnig. Moet je mijn bruine benen zien, goed hé! Wat was het bakken deze zomer!

En keer op keer laat ik me vangen aan 5 europaraplu’s die met jou de hele Meir over vliegen in plaats van jij met hen. Als ik eruit wou zien als Mevrouw Supercalifragilisticexpialidocious had ik dat wel uitdrukkelijk gevraagd! Wat heb je aan die dingen trouwens verder? Bij het minste windopstootje plooien die dingen in de verkeerde richting en voor je het weet scheurt het hele ding aan flarden. Of beslist het metaal plots om in je oog te komen zitten omdat het niets anders te doen heeft want de stof is gelost. Gelukkig heb ik vanochtend de stijltang door mijn haar gehaald. Als je haar maar goed zit.

Als je dan eindelijk beslist om de strijd met de paraplu op te geven en hem gewoon terug dicht te plooien blijkt dat Blokkergeval al zo ontregeld dat zelfs dat niet meer kan. Wat is dit toch? De hele stad loopt met zo’n ding rond van de Blokker, waarom heb ik dan weer een fabrieksfout gekocht. Oh god, snel even oversteken! En dat ding kan nu niet eens in mijn handtas… Oh goderdegod. En net als je je school bereikt hebt, is Laura daar, met haar gele zonnestraaltjes, lachend en lekker warm op mijn bol. Je bent bedankt, ik zit zodadelijk binnen. Kutlaura. Je kan er echt niet op rekenen. Ze komt gewoon als ze er zelf zin in heeft, wat ben jij eigenlijk? Een zon of een zonde?

En toen ik gisteren langs een vuilbak liep, met de regendruppels op mijn bril, waardoor ik gelukkig net op tijd, 2 cm voor die eigenlijke vuilbak kon zien dat het een vuilbak was, nam ik een besluit. Ik zag uit de vuilbak een paraplu steken. Zo’n Blokkerding. Van een stylish studente die waarschijnlijk al voor de honderdste maal dezelfde fout had gemaakt. De rode baboesjka’s van Blokker weenden omgekeerd in de vuilbak. Wat kijken jullie? Rommel hoort toch in de vuilbak, bitches.

Ik besloot om te investeren in een paraplu. En geen vijf euro deze keer. Het mag me geld gaan kosten. En veel, zodat ik als een echte dame onder een groot scherm door de stad kan dartelen. Zonder groen pak, mijn scherm gebruikend om me populair te maken bij medestudenten die ook naar het station moeten – Oh, wacht ik heb een grote paraplu bij. En dat ding moet er ook echt goed uitzien. Gedaan met baboesjka’s.

2 gedachtes over “In een zonnig land als België.

  1. Olga zegt:

    Toen ik net ging studeren heb ik volgens mij iedere week wel een paraplu versleten. Toen ben ik gestopt met de inklapparaplu’s en volgens mij ben ik toen een tijdje droger gebleven 😉

Laat van je horen.

