You ain’t nothing but a hound dog. You ain’t no friend of mine.

Ik kom tegenwoordig klaarblijkelijk meer in contact met harige viervoeters dan gewoonlijk. Ik heb het niet over konijnen of ijsberen maar over honden… Er zijn twee soorten honden: Honden die ik leuk vind en honden die ik niet leuk vind. Puur objectief gezien dan.

De eerste soort, namelijk honden die ik leuk vind, zijn nog leuk te noemen. Hun rug komt minstens tot aan mijn knie, ze springen niet maar komen gewoon tegen mijn been hangen, ze blaffen niet en gaan gewoon zitten als ik ‘zit’ zeg. Meestal zijn ze donkerbruin of zwart en hebben een mooie hondennaam. Mocht ik een teef vrouwelijke hond zijn en die vroegen mij met z’n allen ten huwelijk, graag! Laat die wittebroodsweken maar komen – ik blafte gerust mijn ja-woord.

Maar helaas, ik kom dezer dagen eerder in contact met de tweede soort. Hun rug komt niet tot aan mijn knie, ze raken vaak zelfs niet eens aan mijn achillespees en doen vooral niét wat er gevraagd wordt – en dat ligt niet aan mij, want ze luisteren zelfs niet naar hun baasje! Hoewel ze vaak maar 25 milimeter hoog zijn, hebben ze geen problemen om in de nok van het dak te springen en heel de boel onder te hijgen en vervolgens – hoe kan het ook anders – te kwijlen. Meestal hebben ze een permanent van krullen en luisteren naar de naam Jacky, Blacky, Bobby, Snoopy of Laika. Oh ja, ze kwispelen alleen maar met hun staart en als ze dat beu zijn, ja… Dan beginnen ze aan een blafmarathon

En eigenlijk kan het me niet schelen of je een Jack Russel hebt met de naam Justin Bieber die ervoor zorgt dat je huis dagelijks gekuist wordt met een natuurlijke kwijldweil… Nog veel minder dat je met je hond kust of dat hij samen met jou uit je bord mag eten. Helemaal niet als je gewoon je deur gesloten houdt! Blacky, my dier dear, I don’t give a damn!

Maar daar loopt het mis. Want de laatste tijd kom ik die scharminkels vooral tegen op plaatsen waar een hond doorgaans weinig te zoeken heeft. Een voorbeeld is de bus. Een ander voorbeeld is een restaurant. Ja, blijkbaar is Blacky zo belangrijk voor het hele gezin dat hij een stoel krijgt in het restaurant, op een doekje uiteraard. En neen, ik verzin dit niet, dat gebeurt echt. Ik vond het al degoutant dat ik dat schouwspel mocht bekijken, begon dat beest ook nog met zijn hele lijf te schudden terwijl Meneer Ober mevrouws vis aan ’t fileren was. Wilt u graag citroen of haar? Een extra portie voor mevrouw, komt eraan. En dan dat gehijg tijdens het eten, hou je koest! Ah neen, jij bent van het type dat niet hoeft te luisteren naar je baasje…

Het is ook die soort waarbij je altijd in een deuk ligt, als ze worden uitgelaten. Eigenlijk kan je beter het baasje voorzien van een halsband want omgekeerd is het compleet nutteloos. Wat een kleine klootzakjes zijn het toch! Ze lopen 20 maal rond je heen zodat je verstrikt raakt, bijna struikelt over natte herfstbladeren en om tegenwicht begin je in omgekeerde richting te draaien en bezorg je voorbijgangers en chauffeurs een kostelijk moment. Bovendien is deze actie compleet nutteloos want Haarbal is zo snel en opgewonden dat hij een snelheid haalt van 90 km per uur, in de bebouwde kom, jawel.

En neen ik ben geen dierenhater. Ik ben vegetariër. En dat wil eigenlijk niks zeggen, want ik kan ook vegetariër zijn omdat ik dieren zo hard haat dat ik het nodig vind om hún voedsel op te vreten, maar dat is niet het geval. Ik ben principieel vegetariër, maar ook die vlieger gaat niet op want wij eten hier in Elio Di Rupië (ja we hebben een regering!) geen hond – meestal. Ik wil ook even kortsluiten dat ik vind dat iedereen elk beestje graag mag zien en mag verzorgen. Maar er is gewoon een type hond dat ik niet zo leuk vind – maar dat bleek reeds – en ik vind het al helemaal geen toffe viervoeters als ze ook nog menselijk worden beschouwd door hun baasje. Want dat mensen, is vreemd.  Evolutionair gezien was een hond echt wel mens geworden als dat zo ‘moest’ zijn. Maar da’s nu niet het geval. Dus laat ze maar uit een bakje eten, gewoon vanop de grond, thuis in een hoekje of hokje…

Alvast bedankt!

5 gedachtes over “You ain’t nothing but a hound dog. You ain’t no friend of mine.

  1. Carmen zegt:

    Haha, leuk stuk! Ik snap je punt. Ik vind die schoothondjes (chiwawa’s bijvoorbeeld) ook drie keer niks. Als je zoiets wilt, kan je beter een kat kiezen.

  2. JD zegt:

    Afgezien van het feit dat ik hier natuurlijk heel beledigd achter mijn laptop zit, gezien de stukken over ‘de minder leuke hond’ hadden kunnen gaan over mijn hond (Chihuahua/Jack Russell, doet graag aan blafmarathons, springt een eind weg en de woordjes ‘zit’ en ‘af’ komen dan ook niet in zijn woordenboekje voor…Jaja I rock at opvoeding!) moet ik eerlijk zeggen dat ik het erg leuk geschreven vind! ^^

    Ik volg je inmiddels op Twitter. Ben benieuwt wat er nog meer komen gaat ^^

    JD

    • sellmyshoes zegt:

      Ik kan je zeggen dat mijn hart even stil stond, hier. Ik had niet opgelet op welk bericht je reageerde en ik dacht dat ik je ergens op het www beledigd had. Oh god. Het spijt me dat ik jou en je viervoeters beledigd heb, maar misschien zegt dit stukje ook gewoon meer over mij dan over die eh… schatjes?

Laat van je horen.

