Solisten.

In het leven gaan mensen zich engageren. Elk engagement is als een stoeltje bij de harmonie. Je moet leren samenwerken, luisteren, met elkaar optrekken en veel geduld oefenen om een uitkomst te bekomen. Maar ik heb één van mijn harmonieën verlaten. Ik had geen tijd meer om notenbalkjes te zitten lezen. Maar ik had nog minder zin om te zien dat ik de enige muzikant was die mijn instrument echt serieus nam. En wat voor een orkest was het eigenlijk, bende kleuters?!

En dan nog iets wat me het meeste stoorde. De dirigent was de dirigent niet. Neen, die ene kerel met zijn grote mond en lak aan talent, die het moest hebben van zijn populariteit, die zwaaide de stok heen en weer. En de dirigent? Die werd gepromoveerd tot marionet. De paljas die het overnam, was eerder een souffleur – doe maar wat ik je zeg en alles draait goed. Ik had het gehad, kotsbeu was ik het, ik werd er moe van… Het plezier was ver te zoeken. En mijn instrument staat nu in de hoek stof te vergaren…

Ik wilde het even aankaarten. Ik wilde even laten weten dat de structuur van ons orkest niet meer oké was. Maar helaas kreeg ik nooit een reactie. Ik wilde mijn hobby niet laten verzieken door een omhooggevallen xylofoonspeler, neen, dan maar stoppen en de fijne herinneringen koesteren. Sambaballen, triangels, koperblazers, … you name it! Talent genoeg, elk op hun manier. Maar neen, meneer de solist, verheven boven ieder van ons, moest de plak zwaaien. Ik hoop dat je snel alleen staat de zwaaien. Zonder beloftevolle muzikanten en een gedegradeerde dirigent die ze hebben moeten laten gaan wegens ongepassioneerd.

Ik heb me trouwens laten vertellen dat die xylofoonverkrachter overal hoog van de toren blaast, zelfs zonder blaasinstrument. En voor mij Meneer De Solist, zijn er harmonieën genoeg. Nog geen seconde spijt gehad…

2 gedachtes over “Solisten.

  1. Lisa zegt:

    Wat jammer dat hij het zo voor je heeft verpest, ook zonde dat het aankaarten nergens toe leidde. Maar als ik het goed lees (haha. ik typte eerst ‘speel’) zijn er nog andere ‘harmonieën’ (zijn dat orkesten of zo?) waar je nog muziek maakt? 🙂

Laat van je horen.

